A kereskedelmi forgalomban kapható sokféle gumiabroncs között nehezen igazodik el az egyszerű autós - hacsak nem gumis szakember. Ha a gumiabrocs kiválasztása és felszereltetése a feladatunk, több szempontot is mérlegelnünk kell - olyan dolgokra kell figyelnünk, mint például az abroncsméret, vagy a terhelési és sebességindex. Ha megtaláltuk a számunkra megfelelő abroncsot, talán felmerülhet bennünk, hogy magunk is megpróbálkozhatunk-e a felszerelésével, vagy érdemes-e inkább szakemberhez fordulnunk. Ebben a rövid útmutatóban elmondjuk, autósként mit kell tudnunk feltétlenül az abroncs felszereléséről. Ne feledje: szakértőink segítségét bármikor kérheti, ha kérdése merül fel a témával kapcsolatban.

Az abroncsok méretjelöléséről

Minden abroncs oldalfalán megtalálható a méretjelölés. Standard formátumban, számokkal és betűkkel jelöljük az adott gumiabroncs méretét - erre az adatra feltétlenül szükségünk lesz a megfelelő abroncs kiválasztása során. Az első három elem jelöli az abroncs tulajdonképpeni méretét, amelyhez három adatot kell megadnunk.

Példa: 205 - 50 - R16

  • 205 az abroncs profilszélessége, milliméterben megadva.

  • 50 az úgynevezett széria - ez a profilszélesség és az oldalfal magasságának aránya, százalékban fejezzük ki.

  • R16 az abroncs belső peremének, illetve a kerékpánt átmérőjének mérete - ezt pedig hüvelykben (collban) szokás feltüntetni.

A méretet követő elemek a terhelési és a sebességindexet jelzik.

Példa: 99H

  • 99: terhelési index - ez a szám azt jelzi, hogy mennyire terhelhető az abroncs. Minél magasabb ez a szám, az abroncs annál inkább terhelhető.

  • H: sebességindex - ezzel a kóddal jelölik a legnagyobb sebességet, amit az abroncs teljes terheléssel elviselni képes.

Az utóbbi két elemről könnyedén megfeledkezhetünk, hiszen a szigorúan vett mérethez nem tartoznak hozzá - fontos azonban tudnunk, hogy a biztonság szempontjából ugyanolyan fontos jellemzői az abroncsunknak, mint maga a méret. A jármű súlyának egyenletes eloszlása érdekében fontos, hogy mindegyik abroncsunk ugyanolyan terhelési indexszel rendelkezzen. A sebességindex ismerete szintén közlekedésbiztonsági szempontból fontos, nem ajánlott túllépni az adott járművel elérhető biztonságosan fenntartható sebességmaximumot. Az ábécé betűivel jelölt sebességindex kódjában egy-egy betű eltérés kb. 6 mérföld/óra (10 km/óra) különbséget jelent.

Az indexek ismerete tehát elengedhetetlen, gumiabroncs vásárlása ill. felszerelése előtt mindig bizonyosodjunk meg róla, hogy a számunkra megfelelő méretjellemzőkkel rendelkező terméket válasszuk!

Magam is fel tudom szerelni az abroncsot az autómra, vagy mindenképpen szakember segítségét kell kérnem ebben?

A defektes kerék kicserélése szerencsére az átlagos autós számára sem ördöngösség, az abroncs felszerelése azonban nagyban különbözik ettől. Ehhez a művelethez egyértelműen szakértelemre van szükség, a legjobb ezért szakemberre bízni a feladatot. Az abroncs felszerelését szigorúan meghatározott módon, szakszerű fogásokkal, speciális szerszámokkal végzik, csak így biztosítható a termék biztonságos felhelyezése a keréktárcsára.

Amikor a gumis műhelyben szakemberek végzik a műveletet, a felszerelés során egyéb szempontokat is figyelembe vesznek - például a kerék kiegyensúlyozottságát, a megfelelő nyomásbeállítást és a szelepeket is. Az abroncs felhelyezésekor be kell tartani bizonyos törvényi előírásokat, illetve a gyártó által előírt specifikációknak is meg kell felelni. Könnyen előfordulhat továbbá, hogy házilagos módszereinkkel szakszerűtlenül végezzük el a műveletet, ami használat közben balesetveszélyes helyzetekhez vezethet: nem lesz megfelelő a jármű tapadása, nem lesz megbízható a kormányzás, sőt akár durrdefektet is kaphatunk.

Az abroncs felszerelésével kapcsolatban felkereshet bennünket személyes tanácsadásért.