Az autóján lévő abroncs tükörsimára kopott vagy már nagyon öreg? Akkor ideje megbarátkozni a gondolattal: új abroncs vásárlása a következő feladat! A legjobb abroncs megtalálása ugyanakkor nehéz feladatnak ígérkezhet, hiszen annyi minden apróságra kell ilyenkor figyelni. A tennivalók számosak, és bizony több kellemesebb elfoglaltságunk akadna - útmutatónkból most mindent megtudhat, hogy járműve és saját maga számára is a legjobb döntést hozza meg.

Mikor kell lecserélnem az abroncsot?

Az abroncs lecserélésének idejéről bizonyos esetekben sajnos egyáltalán nem kell gondolkodnunk:
ha egy szöglyuk sérülés vagy egyéb károsodás után nem javítható a termék, akkor azonnali cserére van szükség. Méghozzá minél hamarabb, a saját és a többi közlekedő biztonságának érdekében. Amikor nem feltétlenül elkerülhetetlen a csere, és az abroncsunk talán már közeledik hasznos élettartama végéhez, el kell tudnunk csípni a megfelelő pillanatot - és ez az optimális pillanat elég könnyen felismerhető.

Az új abroncs nem sokáig új:
futófelülete a felhelyezés után azonnal kopni kezd, míg a használat során teljesen el nem kopik. Az abroncsot rendszeresen ellenőriznünk kell, és ügyelnünk rá, hogy a törvényben előírt, minimálisan a közúti forgalomban használható profilmélység (1,6 mm) alá kopott futójú gumiabroncsot ne használjuk tovább. A Michelin abroncsainál praktikus módon megállapítható, hogy mennyire kopott a futófelület, így könnyen megtudható, hogy abroncsunk csereérett-e. Keressük meg az abroncs vállzónájában található Michelin Mester figurát, és máris megtaláltuk az abroncs kopásjelzőjét! Az 1
,6 mm-es limethez közeledik a futókopás mértéke, ha a kopásjelző mélyedés síkjával egy vonalban van a futófelületi mintázat síkja. 

A legjobb megoldás, ha kikérjük egy szakember véleményét. Foglaljon nálunk időpontot!

A megfelelő abroncs kiválasztása a járműre

Ön milyen típusú autót vezet? Kompakt városi kisautót? Esetleg szabadidő terepjárót vagy középkategóriás hibridet? A jármű típusa fogja első körben meghatározni a kiválasztott abroncsot. A különféle járművekre más és más típusú abroncs szükséges, és a pénztárcánk, valamint a biztonságos közlekedés érdekében is rendkívül fontos, hogy a megfelelő abroncsot válasszuk. A szóba jöhető abroncsok tekintetében több tényezőt is figyelembe kell vennünk.

Abroncsméret

Ha ismerjük a szükséges abroncsméretet, az már fél siker! Ezzel a tudásunkkal könnyebben tudjuk szűkíteni a lehetséges jelöltek számát. Minden abroncs oldalfalán megtalálható egy számokból és betűkből összeállított kód, amely az abroncs pontos méretéről és egyéb jellemzőiről tájékoztat. Például a 255/55 R18 105 V jelölést viselő abroncsról a kódolás ismeretében a következő adatok derülnek ki1:

  • 255 - Az abroncs profilszélessége milliméterben kifejezve

  • 55 - Széria: az abroncs magasságának és profilszélességének a hányadosa. Magasság/profilszélesség = 55%

  • R - Szerkezet = Radiál

  • 18 - Belső átmérő hüvelykben (coll) kifejezve

  • 105 – Terhelési index. Maximális terhelhetőség = 925 kilogramm (kg)

  • V – Sebességindex. Maximális sebesség = 149 mérföld/óra (240 km/ó)

Itt jegyezzük meg, hogy a sebességindex mindig a kontinentális Európában szokásos km/ó érték alapján lett megállapítva, az átváltás miatt tűnhet a mérföld/órában megadott érték első ránézésre kicsit esetlegesnek. Az abroncsot mindig az autó maximális sebességének megfelelően kell kiválasztani. Ha a folyamatban bárhol elakadna, választ találhat felmerülő kérdéseire az autó felhasználói kézikönyvében, vagy forduljon bizalommal hozzánk. Az internetes abroncskereső segítségével is elvégezheti a keresést: a kereső a bevitt adatoknak megfelelően kilistázza a keresési feltételeknek megfelelő abroncsokat. Próbálja ki az abroncskeresőt!

Abroncscímke

2012-től kezdődően minden abroncsnak rendelkeznie kell a műszaki cikkekhez hasonló termékcímkével vagy abroncscímkével. Három alapvető információt kell fentüntetniük a gyártóknak a a fogyasztókat tájékoztató címkén. Üzemanyagtakarékosság – minősítés A és G között, A minősítés a legjobb, míg G a legrosszabb. Az osztályozás alapja a gördülési ellenállás mértéke, azaz hogy mennyi energia szükséges az ellenállás leküzdésére. A jármű fogyasztásának 20%-a az abroncs fizikai tulajdonságaihoz köthető, a legkedvezőbb és a legrosszabb minősítés közöztti különbség kb. 7,5%.

  • Nedves tapadás – minősítés A és G között, A minősítés a legjobb, míg G a legrosszabb. Az osztályozás alapja a nedves útfelületen mért fékút. Az egyes minősítési kategóriák között nagyjából 2,5 méteres eltérés van (fékezés 80 km/óra sebeségről). Egy A és egy F minősítésű abroncs között a különbség akár 18 m is lehet.

  • Gördülési zaj – a minősítés alapja a külső gördülési zaj, a címkén hanghullámokkal jelzik a minősítési kategóriát (1-3 hanghullám). A kategóriák jelentése: egy hanghullám - 3 vagy ennél több decibellel a jövőben bevezetendő zajterhelési határérték alatt / két hanghullám - a jelenlegi és a jövőbeni határérték alatti zajterhelés / három hanghullám - a jelenlegi határérték alatti, de a jövőbeni fölötti zajterhelés.

1 https://www.kwik-fit.com/tyres/information/writing-on-my-tyres