Nehezebb vagy nagyobb tereheléssel használt gumiabroncsok jelölései:
reinforced "RF" vagy "XL": erősített oldalfal.
"C": nagy teherbírás.
Defekttűrő abroncsok:
SSR, ROF, RFT, SST, RUNFLAT, ZP jelölések defektmentes gumiakat jelölnek. Ezek az abroncsok csak olyan gépjárművekre szerelhetők, melyekben nyomás- vagy defektfigyelő rendszer van.
A gumi szélessége:
a gumi szélességét milliméterben adják meg (pl. 175 mm). Az átlagos személygépkocsi gumiabroncsának keresztmetszete 125 mm-től (pl. 125/80 R 12) körülbelül 335 mm-ig (pl. 335/30 R 19) terjed. A szélességi értékek 10 mm-ként nőnek.
A gumi oldalfal magassága:
a gumi keresztmetszetének százalékban való magasság-szélesség arányáról van szó. Egy /50 azt jelenti, hogy a gumi magassága fele akkora, mint a gumi szélessége. Ahogyan az arány csökken, úgy a gumi oldala is mind keskenyebb lesz - ez jellemző a sportosabb személygépkocsikra (225/45...). Kivétel: A 80as- és a 82es-szériáknak régebben nem a ".../80" volt a jelölése, ennek megfelelően lehetséges, hogy a régi technikai leírásoknál még a "155 R 13" bejegyzést találjuk. Ez megfelel a vásárlásnál a "155/80 R 13" -nak.
(Az "R" betű a radiál szót jelöli. A szabvány szerint csak egyetlen fajta felépítésű gumikat szabad felszerelni. Mindkét fajta felépítésű gumit vegyesen - vagyis diagonális és radiális gumikat ugyanazon a gépkocsin - StVZO 36. § -a nem engedélyezi.)
A gumi peremkarika átmérője:
a felni átmérőjét keresztben mérik, a felni egyik szélétől a másikig, az értéket többnyire collban adják meg. A szokásos méretek 10 " -tól 20 "-ig változnak.
Forgásirány:
a gumi oldalfalán találhatunk olyan jelzéseket, mint a "Rotation", "Drehrichtung" (gurulásirány), "Direction" (irány), az irányt jelző nyíllal együtt. Az ilyen gumi felszerelésekor mindig szem előtt kell tartani a forgásirány betartását.
Tubeless: tömlő nélküli gumik.
Gyártási dátum:
röviditési és kódolási rendszer: az ún. "DOT"-szám mutatja a gyártás időpontját. Az első két számjegy a gyártási hetet, míg az utolsó két számjegy az évszámot jelzi. Például: 2401 = 2001 év, 24. hét. A háromjegyű számok ezredforduló előtt készült abroncsok, ezek használatra már nem alkalmassak!
Kopásjelző ("TWI"):
a gumi oldalfalán több helyen is látható a "TWI" rövidítés. Ha a mintázat összekapik a jelölt résszel, akkor a gumiabroncs mintázata már 1,6 mm alatt van (a törvény által meghatározott minimális érték), így használatra már nem alkalmas. Ne várja meg, amíg a gumi ennyire elkopik! Tesztek bizonyítják, hogy a nyárigumik 3 mm alatt, a téli gumik 4 mm alatt rosszul tapadnak.
Téli gumik:
az "M+S", "M-S", "M&S" vagy hasonló rövidítésekkel jelölik. Ez a gumitípus megfelel a speciális téli igénybevételnek.
"E" ellenőrzési jel:
az ECE-ellenőrzési jelet "E" vagy "e" betűként tüntetik fel és az európai normák (ECE- R 30) betartását igazolja. A jelzés kötelező Európában. Ennek megfelelően a személygépkocsin nem használhatunk olyan gumit, amelyen ez a jel nem található meg.
Sebesség indexek (km/h) |
M: 130 |
N: 140 |
P: 150 |
Q: 160 |
R: 170 |
S: 180 |
T: 190 |
U: 200 |
H: 210 |
V: 240 |
W: 270 |
Y: 300 |
ZR: >240 |
Súlyindexek (kg) |
63: 272 |
76: 408 |
89: 580 |
102: 850 |
64: 280 |
77: 412 |
90: 600 |
103: 875 |
65: 290 |
78: 425 |
91: 615 |
104: 900 |
66: 300 |
79: 437 |
92: 630 |
105: 925 |
67: 307 |
80: 450 |
93: 650 |
106: 950 |
68: 315 |
81: 462 |
94: 670 |
107: 975 |
69: 325 |
82: 475 |
95: 690 |
108: 1000 |
70: 335 |
83: 487 |
96: 710 |
109: 1030 |
71: 345 |
84: 500 |
97: 730 |
110: 1060 |
72: 355 |
85: 515 |
98: 750 |
111: 1090 |
73: 365 |
86: 530 |
99: 775 |
112: 1120 |
74: 375 |
87: 545 |
100: 800 |
|
75: 387 |
88: 560 |
101: 825 |
|